Interfolk

Institute for Civil Society 

Dansk * English

 

Lederen

Instituttets virksomhed startede i januar 2008 med Hans Jørgen Vodsgaard som initiativtager og leder.

Se nærmere oplysninger om Hans Jørgen Vodsgaard:

Curriculum Vitae »

Publikationer inden for det folkeoplysende område »

Projektopgaver inden for det folkeoplysende område »

   

 

Rousseau

For at være noget, for at være sig selv og stadig en, må man lade handling følge på ord

J.J. Rousseau, 1762

Instituttet

Foreningen

Bestyrelsen

Lederen

          

 

Folkeoplysende projektopgaver

ved Hans Jørgen Vodsgaard

 

 

Foreningen af Folkehøjskoler i Danmark

Foråret 1997: Projektleder for amtsvise dialogmøder om højskolens bidrag til kompetence-udvikling. Titel: Menneske først - medarbejder så. Deltagerkreds: vejledere, arbejdsmarkedsråd, politikere og højskolefolk.

Efteråret 2000: Gennemgående oplægsholder sammen med Arne Carlsen, DPU i Højskole-foreningens regionale møderække om højskolernes placering i det fremtidige uddannelsesbillede.

Foråret 2004: Koordinator og projektforsker for det æstetiske ideforum, hvor 13 højskoler og 2 oplysningsforbund indgik. Titel: De æstetiske dimensioner i de frie kostskolers læringsrum og dannelsessyn.

 

Ry Højskole

Foråret 1998: Leder af afklaringsprojektet om Ry højskoles udviklingsmuligheder. Delresultat var rapporten om Højskolens udviklingsmuligheder, august 1998.

Efteråret 1998: Projektdesigner og ansøger af Højskolens udviklingsprojekt. Titel: Højskolen som brobygger mellem de unges dannelsesbehov, det formelle uddannelsessystems behov for kvalitetssikring og det postindustrielle samfunds nye kompetencekrav. 

 

Snoghøj Nordisk Folkehøjskole

Foråret 1999: Projektmedarbejder og studievejleder, herunder fuu-vejleder for kompetenceprojektet: ”Unge laver lokalradio”. Støttet af EU's socialfond.

Foråret 1999: Projektleder for ”Kvalitetsudvikling i folkehøjskolen” i samarbejde med Vallekilde Højskole og Den Rytmiske Højskole, støttet af Undervisningsministeriet.

Efteråret 1999: Ansvarlig for den interne rapport ”Snoghøjs fremtid som mediehøjskole”, okt. 1999.

Uldum Højskole

2000: Som forstander ansvarlig for en justering af det brede fagudbud og udmøntning af et nyt værdigrundlag og en ny markedsføringsprofil. Nedgang i årselevtal blev vendt til fremgang.

Foråret 2001: Iværksatte som forstander pilotprojektet ”Flygtninge på højskole” i samarbejde med Dansk Røde Kors, Center Brejning.

Snoghøj IT-højskole

2001-2003: Som forstander ansvarlig for en ny mere almen højskoleprofil og nye rytmer og rammer for samvær og undervisning, samt videreudvikling af skolens IKT-fag. Markant fremgang i årselevtal fra 2002.

Skoleåret 2002-2003: Leder af pilotprojekt med sindslidende på højskole i samarbejde med en Bro til Livet. Godkendt af Undervisningsministeriet.

Sommeren 2002: Projektleder af højskolens deltagelse i ”Youth 2002” (1000 unge europæere drøfter EU-forfatning på 13 danske højskoler), støttet af EU og Det danske Undervisningsministerium.

Foråret 2003: Udvikling af international linje, inkl. tilbud for 8 eks-jugoslaviske studenter i samarbejde med Center for Konfliktløsning. Støttet af Demokratifondens store projektpulje.

Foråret 2003: Samarbejde med Kolding Pædagogseminarium om udvikling af meritgivende højskolekurser for kommende pædagogstuderende, inkl. udveksling af lærerkræfter.

Askov Højskole

Efteråret 2004: Konsulent vedrørende plan for modernisering og fundraising vedrørende højskolens læringsmiljø og kostskoleafdelinger.

2005: Projektleder for udvikling af kompetencegivende højskolekurser i samarbejde med Ribe Ungdomshøjskole, VUC-Vest, CVU-Sønderjylland og UU-Sydvestjylland. Støttet af Højskoleforeningens forsøgsmidler.

Foråret 2007: Leder af 2-ugers kursus for deltagere fra Ungarn, Rumænien, Tyskland, Island og Danmark. Titel: Young journalists - Europe, the house of freedom of speech. Afholdt i samarbejde med JobInVest fra Esbjerg. Støttet af EU's Ungdoms-aktion.

2007: Projektleder af planlægning i foråret og implementering i efteråret af kompetencegivende HF-kurser i samarbejde med VUC-Vest. Støttet af Højskoleforeningens udviklingsmidler.

Efterår 2007: Konsulent vedr. plan for modernisering og fundraising vedrørende højskolens og efterskolens læringsmiljø med henblik på IKT. Titel: Strøm på tavlen.

Efteråret 2007: Ansvarlig for intern rapport om Askov Højskoles udviklingsmuligheder inkl. revidering af kursusplaner og elevtal på lange og korte kurser.

Nordisk-Europæisk Akademi

Skoleåret 2004-2005: Initiativtager til og koordinator for det nye Akademi med etablering af bred partnerkreds fra folkeoplysning, læreruddannelse, humaniora og den udøvende kunst. Askov Højskole bidrog med den primære finansiering. 

Foråret 2005: Udarbejdelse af større Grundtvig-1 ansøgning om europæiske oplysningsaktiviteter, hvor en meget bred europæisk partnerkreds ønskede at deltage. Titel: Enlightenment on European identity and culture. Ansøgningen blev godkendt, men måtte frafaldes grundet økonomiske garantikrav, som Akademiet som ny organisation ikke kunne tilgodese.

2005-2006: Konsulent for udvikling af et museums- og videnscenter for folkeoplysningens og folkestyrets historie ved Askov Højskole, der skulle integrere arkiv, bibliotek og museum med formidlingsaktiviteter. Udviklet i samarbejde mellem Askov Højskole, Nordisk Europæisk Akademi, Sønderskov Museum, Vejens lokalhistoriske arkiv og Vejen bibliotek. Planerne er stillet i bero grundet ressourceproblemer.

Efteråret 2006: Forskningsopgave om forholdet mellem den japanske humanistiske oplysning repræsenteret ved Soka Gakkai og den nordiske oplysning repræsenteret ved Grundtvig. Tilskud fra Soka Gakkais forskningsfond.

2005-2007: Projektforsker for kortlægningsopgave i et Nordplus Voksen projekt, hvor en bred nordisk partnerkreds indgik. Titel på endelig rapport: Da dannelsen gik ud - en kortlægning af det almene sigte i nordisk folkeoplysning og foreningsliv, okt. 2007. Tilskud fra Nordplus Voksen.

 

Interfolk – institut for folkeoplysning og foreningsarbejde

2008: Forskningsleder for udviklingsprojekt om kvaliteter i den kunstbaserede læring i de frivillige kulturelle foreninger. Gennemføres i samarbejde med Kulturelle Samråd i Danmark og med tilskud fra Kulturministeriet og Undervisningsministeriet. 

2008: Projektkoordinator for kortlægning af det tværnationale samarbejde mellem folkeoplysning og NGO-arbejde i det nordisk-baltiske område. Kan gennemføres i samarbejde med Danfø, der udgør den danske platform i Østersørådets NGO-Forum.